Bedrijfsleven transparanter over MVO

Bron: Ministerie van EZ, 10 januari 2008

Grote Nederlandse bedrijven zijn beter gaan rapporteren over de gevolgen van hun bedrijfsvoering op milieu, mensenrechten en sociale aspecten. Dit blijkt uit onderzoek van 150 jaarverslagen door PricewaterhouseCoopers in opdracht van staatssecretaris Heemskerk. Volgens Heemskerk scoren veel bedrijven beter dan in eerdere metingen. Toch zijn er ook sectoren die het afgelopen jaar slechter zijn gaan presteren, zoals de verzekeraars en de ICT-sector. Absolute koploper qua transparantie over maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is dit jaar de Rabobank die ABN-AMRO van de eerste plaats heeft verdrongen.

Doel van de zogenaamde Transparantiebenchmark 2007 is om zicht te krijgen op de mate waarin bedrijven in hun jaarverslag iets zeggen over MVO en daaraan gerelateerde aspecten. `Door de prestaties van bedrijven te vergelijken worden bedrijven geprikkeld meer aandacht te besteden aan MVO.´, aldus Heemskerk. Het onderzoek werd voor de vierde keer verricht. Hierbij werd gebruik gemaakt van nieuwe en aangescherpte criteria. Zo is dit jaar gerichter gekeken naar de structurele inbedding van MVO binnen de bedrijven zelf, de mate van verificatie en bijvoorbeeld ketenverantwoordelijkheid.

De benchmark zal de komende jaren verder worden vernieuwd. Zo kunnen bedrijven zich straks ook internationaal vergelijken. Opvallende stijgers qua transparantie over MVO waren dit jaar de Greenery, Essent en ING. Overall doet de bankensector het net als eerdere jaren erg goed met Rabobank op de eerste, ING op de derde en ABN-AMRO op de vierde plaats. Ook de energiesector (met o.a. Shell, Essent en Nuon) en de voedingssector (met o.a. Unilever, Nutreco en Wessanen) scoren goed. Zo´n 70% van de bedrijven scoort gemiddeld (zgn. peloton).

Opvallend is dat het aantal koplopers is toegenomen van 9% naar 12%. Dalers op de Transparantiebenchmark waren onder meer Euronext, Batenburg en Bavaria.

Download het rapport van de benchmark (pdf)