Vodafone hangt jaarverslag aan de wilgen

Bron: , 6 juli 2016

Vodafone Nederland stopt met het publiceren van geïntegreerde jaarverslagen. Uit eigen onderzoek blijkt namelijk dat stakeholders het belangrijk vinden dat bedrijven verantwoording afleggen, maar dat ze het jaarverslag nauwelijks lezen omdat niet helder is of en waarom het relevant voor ze is. Daarom stapt Vodafone als een van de eerste bedrijven in Nederland over op ‘real-time reporting’, waarbij stakeholders op elk moment van het jaar een overzichtelijk en toegankelijk beeld kunnen krijgen van de strategische en financiële voortgang binnen Vodafone. Door deze informatie toegankelijker te verbeteren, hoopt Vodafone de relatie met stakeholders verder te verbeteren.

Bij real-time reporting wordt het publiceren van een separaat jaarverslag overbodig. Informatie die normaalgesproken in een jaarverslag staat, krijgt namelijk een vaste plek binnen de reguliere website. Echter, bij real-time reporting krijgen stakeholders niet zozeer een terugblik als in een jaarverslag, maar wordt uitgelegd wat op dit moment de relevante ontwikkelingen zijn, waarom en hoe deze van invloed zijn op de activiteiten van Vodafone en wat daar nú aan gedaan wordt. Hierdoor wordt deze informatie niet alleen actueler, maar tegelijk ook interessanter, toegankelijker en relevanter. Door deze communicatie te verbeteren, hoopt Vodafone de relatie en interactie met stakeholders verder te verbeteren.

Barbara Jongerden, Directeur Corporate Affairs & Strategie bij Vodafone Nederland: “Een goede relatie met en reputatie bij onze stakeholders is al jaren een van onze strategische aandachtspunten. Dan is het natuurlijk niet leuk als een belangrijk communicatiemiddel, zoals ons geïntegreerde jaarverslag, ongelezen wordt weg geklikt of op de plank wordt gelegd. Een jaarverslag bevat vaak uitgebreide strategische en financiële informatie wat bij publicatie al voor zeker 90% oud nieuws is. Door het jaar heen zie je vaak juist het omgekeerde; bij nieuwe ontwikkelingen ontbreekt een logische koppeling met de achterliggende strategische relevantie. Dat lossen wij op met real-time reporting via  Vodafone Intouch.”

Voor meer informatie, lees ook het blog dat Barbara Jongerden hierover schreef.