Nog dertien goede doelen en social enterprises zijn in de race voor De Transparant Prijs 2016. De prijs wordt woensdag 28 september door juryvoorzitter Herman Wijffels uitgereikt aan organisaties die het publiek het beste informeren over hun maatschappelijke impact. De prijs is een initiatief van PwC, ondersteund door de Nationale Postcode Loterij. De Nationale Postcode Loterij stelt in totaal 100.000 euro beschikbaar voor de winnaars.
Genomineerden 2016
- Categorie kleine goede doelen (< 2 miljoen euro inkomsten): Heifer, Mama Alice en Women on Wings
- Categorie grote goede doelen (> 2 miljoen euro inkomsten): Plan Nederland, Red een Kind, Simavi en The Hunger Project
- Categorie social enterprises: Bakkerscafé Brood op de plank, FairMail en Tony’s Chocolonely
Genomineerden ‘Meest impactvolle boegbeeldproject’
- Amref Flying Docters met project ‘Leap’, een innovatief mobiel platform voor training van gezondheidsvrijwilligers in Afrika waardoor goede en toegankelijke gezondheidszorg verbeterd is. Inmiddels zijn 3.000 gezondheidsvrijwilligers in Kenia op het platform aangesloten en op succesvolle wijze getraind via hun mobiel. In 2020 wil Amref 1 miljoen gezondheidsvrijwilligers getraind hebben in 30 verschillende Afrikaanse landen.
- Hartstichting met project ‘Nederland één 6-Minutenzone’, waarmee de Hartstichting wil bereiken dat iedereen die in Nederland een hartstilstand krijgt, binnen 6 minuten gereanimeerd wordt. Als dit gerealiseerd wordt, kunnen jaarlijks minimaal 2.500 levens worden gered.
- Rode Kruis met het project ‘Welkom Winkels’, waarmee het Rode Kruis de vraag van vluchtelingen (naar kleding en spullen) en aanbod van vrijwilligers (die concreet wilden helpen) bij elkaar zijn gebracht. Meer dan 10.000 vluchtelingen ontvingen kleding en spullen en er zijn ruim 6700 vrijwilligersdiensten gedraaid.
Maatschappelijke resultaat telt
De Transparant Prijs wordt voor de dertiende keer uitgereikt. Wat in 2004 begon als een aanmoedigingsprijs om jaarverslagen van fondsenwervende goede doelen naar een hoger niveau te tillen, is anno 2016 een platform dat aan Nederland wil laten zien welke maatschappelijke impact en resultaten goede doelen en social enterprises hebben. Volgens Wim van Ginkel (projectleider en senior director bij PwC) ‘mag de sector veel meer trots laten zien op wat bereikt wordt aan maatschappelijke impact en ons meenemen in de droom die organisaties hebben om de wereld beter en mooier te maken.’